Tio Guds Bud... för att skydda friheten

Posted by ... On 02:16 No comments

Om man läser Tio Guds Bud slår det en att de flesta buden vilar på en allmänmänsklig moralisk grund och gäller människan i alla tider. Men Bibeln representerar dem i ett speciellt sammanhang och ger dem en särskild motivering. Upprinnelsen till alltsammans ges i inledningen till buden och lyder så: "Jag är Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret. Du skall inte ha andra Gudar vid sidan av mig..."(2 MOS 20:2). För Bibeln är de bud som följer efter denna inledning den visdom som Gud gav sitt folk då han förde det från slaveri till frihet. Lagen är till för att skydda det mänskliga livet. Gud har, som det står i en av psalmerna, lyft "bördan från hans axlar" (ps 81:7). Israels folk bestod av människor som under hela sitt liv tvingats bära andras bördor, i det förtryck de fick utstå i Egypten. I denna befrielsens stund, På Sinai berg, ger Gud sitt folk en vägledning för deras fortsatta väg. Buden är en hjälp så att de räddade människorna inte ska miste om den frihet de nyss fått. "Du skall inte göra dig någon bildstol eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem" (2 MOS 20:4-5). Nej, inte farao, inte något eller någon ska längre få folket på knä på nytt. Orden är en uppmaning att stanna hos befriaren, för att inte nytt förslavas i ett tjänande för andra.

Buden ges med det förlovade landet i sikte. Här tecknas en social vision av en helt ny gemenskap som ska genomsyra Israels folk på tröskeln till det heliga landet. Därför blir det viktigt att även de svaga får komma i åtnjutande av budens nya liv, som sabbaten, den gudomliga vilan. I Andra Moseboken förklaras vilan med att Gud själv vilade på den sjunde dagen. I Femte Moseboken ges även denna förklaring till sabbaten: "Din slav och din slavinna skall få vila liksom du själv. Kom ihåg att du själv en gång var slav i Egypten..." (5Mos 5:14-15). Det ska inte uppstå något nytt Egypten; om lagen efterlevs bygger den upp ett helt nytt samhälle i gemenskap och respekt, där Herren lever mitt ibland sitt folk. "Tio Guds Bud förenar det gudsinriktade livet med det sociala livet hos människan" (kkk 2069). Buden visar hur vår inriktning på Gud är oupplöslig förenad med relationen till vår nästa.

Om man i katekesen tidigare använt buden för att skapa en förtryckande disciplin, ja då har man gått stick i stäv med deras andemening. Buden ska upprätta oss och ge oss modet att ta ansvar och försvara vår frihet. Det är som Gud säger: när du nu går på frihetens väg med mig, ska du inte längre böja knä för andra. Från och med nu kommer du att stanna upp den sjunde dagen och unna dig själv och dina vila från andras krav. Du kommer inte längre ha begär för din nästas hus när du förstått vad jag har för dig... Buden är mer än bud, de är också löften. När vi håller samman i förbundet kommer vi att se att det uppstår en värld som det är värt att leva i. Lögn och våld, avundsjuka och mord kommer att få ett slut.

"Han skapade människan i begynnelsen och överlämnade henne åt hennes eget val. Om du vill kan du hålla buden. Du bestämmer själv om du skall vara trogen... Framför människan ligger livet och döden, och hon får det hon väljer." Syr 15:14,15,17

0 Kommentera: