Förberedelsebön samt Slutbön

Posted by ... On 08:47 No comments

...Förberedelsebön samt Slutbön Vid korsvägsandakt...



Förberedelsebön

Herre Jesus Kristus, för mina och världens synder tog du korset på dig för att gå den tunga vägen från Pilatus domstol upp till Kalvarieberget. Du var ljuset som hade kommit till världen, men människorna hatade ljuset, och därför måste du dö.

Du drog dig inte undan. Så uppenbarade du Guds kärlek till oss. Min Herre Jesus Kristus, också jag hör till dem som ofta har valt mörkret framför ljuset. Förlåt mig alla mina synder och se i nåd till alla dem som lever i synd. Överge mig inte, väck mig till liv.

Herre Jesus Kristus, jag vill följa dig. Jag vill inte överge dig, vad det än kostar mig. Låt mig få vara din lärjunge och hjälp mig att bära ditt kors. Låt mig nu i anden följa dig på ditt lidandes väg på rätt sätt så att jag blir stärkt i tron och kärleken och alltmera villig att offra mig närhelst du kallar mig. Amen.



Slutbön

Herre, vår Gud, i Jesu, vår broders, brutna kroppser vi vem du är för denna värld.I det brutna Brödet tar vi emot ditt löfteatt han är förlåtelsen för våra synder.Vi ber dig: — eftersom han har fullbordat allt —ta upp oss i din frid, vilka vi än är,och sänd din Ande över oss,så att vi, öppna och mottagliga,kan komma till dig och be till dig med dessa ord:

Fader vår, som är i himmelen, helgat varde ditt namn, tillkomme ditt rike,ske din vilja, såsom i himmelen, så och på jorden.
Vårt dagliga bröd, giv oss idag,och förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro,och inled oss icke i frestelse, utan fräls oss ifrån ondo.Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet
Amen.

0 Kommentera: