Liv=slump?

Posted by ... On 15:41 No comments

Så säger Herren din skapare, Han som formade dig i moderlivet: Ditt liv är ingen slump. ”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig” (Jer 1:5).

Det var ingen tillfällighet eller ett öde att Du kom till världen. Även om dina föräldrar i själva verket inte planerade dig, så var dina dagar ändå planerade hos Gud. Du var väntad. Redan långt innan din mamma var gravid hade Gud funderat ut precis allting. Ansiktsdrag, hudfärg, hår, ja – allting var förutsett. Du ska tacka Gud för den du är idag. Alla dina gåvor och all din personlighet har Gud givit dig och det är därför just Du är så unik.

Många av oss känner inte till meningen med livet och vad vi gör på denna jord. Vad gör jag här i världen? Är det kanske bara en slump att jag är en i mängden?

Eftersom Gud har format och skapat dig av en speciell orsak, har Han även tänkt ut när du ska födas och hur länge du ska leva. Är det verkligen en slump om t o m dina livsdagar är räknade? ”Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit” (Ps 139:16). Allt har en mening och Gud gör inga misstag. Gud visade sin kärlek när Han skapade dig och ditt liv har en stor mening. Det är inte först när vi har gjort Gud som en del av vår vardag eller har Honom som huvudpunkten i våra liv, vi upptäcker detta. Att vakna upp varje morgon utan att ha en tanke på vad man gör här i världen är inget annat än att bara existera. Att däremot leva med mål och mening är enda sättet att verkligen leva. Om jag nu vet att mitt liv här på denna jord inte är av någon slump, på vilket sätt kan jag då glädja Honom. Gud skapade ju dig för att Han ville visa sin enorma kärlek, kan inte då jag i en vardaglig syssla utföra den som om att jag gjorde den direkt för Gud?

Genom att hela tiden ha blicken riktad framåt och vara medveten om syftet på denna jord och att Gud inte bara har skapat mig för att bara vara i världen utan att göra någonting väsentligt av mitt liv, kommer vi känna att vi verkligen inte är av någon slump. Bästa sättet att få veta Guds mål och mening med ditt liv är att låta Bibeln själv tala till en och när man väl har funnit meningen med sitt liv så finns det inget som gör en mer glad. Du ingår i Guds familj och eftersom Jesus gör dig helig är Gud stolt över dig. Om vi hade varit av en slump har jag nog svårt att tro att Jesus skulle öppna sina armar, ta emot alla våra synder och dö bara för vår skull. Vi är alltså i Guds familj och det är den högsta äran och det största privilegiet man någonsin kan få. ”Se, vilken kärlek Fadern har skänkt oss: att vi får kallas Guds barn, och det är vi också” (1Joh 3:1). Gud är så god att Han t o m vill att vi ska kalla Honom för Fader där vi är Hans barn. Ingenting annat kommer i närheten av detta. Bara du känner dig betydelselös, osäker, ensam eller oälskad, tänk då på vem du är och vem du tillhör.

”Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad” (Ps 139:14)

0 Kommentera: