Påven Svarar

Posted by ... On 14:53 No comments

Benedikt XVI hade en stund med frågor och svar inför en åhörarskara av unga lyssnare. Det var andra gången på fyra år och blev succé liksom förra gången.

Fråga: Jag heter Letizia. Käre påve Benedikt, när du var liten – tänkte du någonsin att du skulle bli påve?

Svar:
Sanningen att säga tänkte jag aldrig att jag skulle bli påve, för som jag sade tidigare var jag en ganska enkel liten pojke i en liten stad långt från de stora städerna, i en glömd del av landet. Vi var lyckliga över att bo där och tänkte inte på något annat. Vi kände naturligtvis till påven – det var Pius XI på den tiden – vi respekterade och älskade honom, men för oss stod han så högt över oss att det var som om han tillhört en annan värld. Han var en slags fader för oss men i en verklighet som var en helt annan än vår. Och jag måste säga, att även idag är det svårt för mig att förstå hur Herren kunde ha tänkt på mig, hur han kunde ha menat detta ämbete åt mig. Men jag accepterar det ur hans händer, även om det är något mycket förvånande och tycks mig vara något som vida överstiger min förmåga. Men Herren hjälper mig.

Vill ni se hela artikeln kan ni länkas dit genom att trycka på rubriken.

0 Kommentera: