Att ge de nakna kläder

Posted by ... On 02:02 No comments


(Svensk utgåva, Veritas Förlag, 2007)


Seewald: "Att ge de nakna kläder" - Med all säkerhet betyder inte det att vi ska samla in våra gamla avlagda kläder och ge bort dem.


Papa Benny: Naturligtvis har det här ordet en övergripande mening. Att skänka bort sina avlagda kläder kan också vara något gott när det kommer från hjärtat; man ska inte förringa de små gärningarna. Men här handlar det om mer. Det handlar å ena sidan alltid om det konkreta. Det handlar om att man inte bara gillar principen och helt enkelt för över pengar till något konto, utan att man har ögonen öppna för vad människor har för behov av min insats. För det mesta handlar det om något obekvämt, om något som inte passar just då. Låt oss tänka på prästen och Leviten som gick förbi den rånade och slagne mannen. Uppenbarligen hade de något viktigt framför sig, eller också kände de fruktan att något också skulle hände dem själva om de stannade kvar för länge i den osäkra omgivningen. Det finns alltid ett skäl. 


Jesu liknelse om domen, liksom också den här katalogen över rent konkreta barmhärtighetsgärningar, visar oss däremot helt konkret: Det handlar inte om människor i största allmänhet, utan just i det konkreta fallet, då den behövande möter mig, måste jag hjälpa även om det passar illa, även om jag inte har tid eller anser att jag inte har möjligheter till det. Jag måste tänka i det enskilda fallet och inte bara i stora drag. 


Det är det som skiljer den kristna livshållningen till exempel från den marxistiska som just bara är ute efter stora drag, efter strukturförändringar, och inte bryr sig om de enskilda fallen. Men självklart betyder det å andra sidan att vi också måste bekymra oss om de större förhållandena och försöka att inte bara gripa in i enskilda hjälpbehov som är så viktiga, utan också se till att dessa människor kan erbjudas bättre möjligheter för sin existens. Ur den tanken har sjukhusverksamheten uppstått i kyrkan, ur den har skolan för de fattiga uppstått och mycket mycket mer. Såtillvida går dessa båda tankar hand i hand: både blicken för vem som helt konkret är min nästa som jag inte får låta komma bort i mina stora strukturplaner, och att försöka övervinna orättfärdiga strukturer för att kunna ge en bättre hjälp till just dem som helt enkelt måste få kläder.

0 Kommentera: