Från börsmäklare till pilgrim

Posted by ... On 04:51 No comments

Jag snubblade på bloggen "Standing on my Head" som sköts av den katolske prästen Fr. Dwight Longenecker, genom thepulp.it (en sida som länkar till what's what inom den katolska online världen). Har tagit mig an att översätta ett av hans inlägg: 


(På bild är pilgrimer från Världsungdomsdagen i Spanien, 2011)


Pilgrimen som går ut i världen utan att äga någonting är en del av den österländska ortodoxa traditionen. Det finns att hitta i klassiska böcker som "The Way of the Pilgrim" och den klassiska boken "Paustinia" av Catherine De Hoeck Doherty. Min bror träffade på en sådan pilgrim här i USA. Deras konversation gick som följande:


- Vad händer när du reser. Brukar du bara gå eller liftar du?
* Jag liftar aldrig, men accepterar skjuts om någon erbjuder .
-  Brukar polisen plocka upp dig?
* Ibland, men när jag förklarar vad jag sysslar med är de oftast trevliga. Ibland ger de mig en säng att sova i för natten.
- Vart?
* I fängelset.
- Ahaa
* Det ger mig en möjlighet att missionera för fångar som sitter i häktet.
- Vart har du rest?
* Över hela världen.
- Hur lyckas du skaffa flygbiljetter
* Någon brukar alltid vara på resande fot dit jag vill åka, och brukar erbjuda att köpa mig en biljett. 
- Har du pengar att köpa mat för?
* Människor brukar vanligtvis köpa mig en måltid eller ge mig mat. Ibland går jag till den lokala prästens hus.
- Vart ska du spendera natten ikväll?
* Förmodligen hemma hos dig.


Min bror bjöd hem honom och fick möjligheten att hör den vandrande pilgrimens hela sin historia. Pilgrimens namn var Andrew. Han brukade arbeta som börsmäklare på Wallstreet. När han konverterade till den katolska tron, gav han bort allt han ägde, förutom en stor Bibel som han alltid har med sig. Andrew är ingen galning, snarare motsatsen. Han tog helt enkelt Herrens ord till sig på ett radikalt sätt. Han berättade att han har fått vittna många mirakel genom att leva på detta vis. Guds hand har varit uppenbar i allt. Andrew är en genuin mystik och helig man. För att läsa resten av inlägget tryck här...

0 Kommentera: