Tvångsabort vid nionde månaden

Posted by ... On 06:42 2 comments


 Ny tvångsabort avslöjad
Kinesiska läkare avbröt Zhang Wen Fangs graviditet i nionde månaden


Gravid i nionde månaden tvingades hon till abort. Men hon miste inte bara barnet. Läkarna tog också hennes livmoder, livmoder­hals, äggledare och högra äggstock. Zhang Wen Fang är bevis på att tvångsaborten på Feng Jianmei inte var någon engångsföreteelse i Kina.


Knappt har chockvågorna efter den nyligen avslöjade tvångsaborten på 27-åriga Feng Jianmei, gravid i sjunde månaden, lagt sig förrän en annan kvinna träder fram för att berätta sin historia. Och det är just de internationella starka reaktionerna som gjort att nu 43-åriga Zhang Wen Fang vågar offentliggöra hur hon blev behandlad av den kinesiska familjeplaneringsmyndigheten – en behandling som, när det gäller brutalitet, tycks sakna motstycke.


Det var i maj 2008. Zhang, som då var gravid i nionde månaden, var ensam hemma när en hel grupp tjänstemän från den stat­-li­ga familjeplaneringen trängde in i hennes hem. Hon övermannades av åtta eller nio män samt tre kvinnor, som drog in henne i en bil och förde henne till Folkets sjukhus i staden Hunghu i provinsen Hubei. Trots hennes protester tvingade man i gång förlossningen och hon berättar hur man senare på kvällen försökte spruta in en, för henne okänd, kemisk substans i hennes mage.
– Jag drog ut nålen. Men sex män höll fast mig och så fick jag en ny injektion, berättar hon för Chai Ling, grundaren av organisationen All girls allowed.
Efter denna behandling låstes Zhang in i ett rum utan att någon upplyste hennes familj var hon befann sig.
Två dagar senare fick hon sammandragningar och vattnet gick.
Hon minns att hon fick panik och att hennes rop på hjälp klingade ohörda innan hon förlorade medvetandet. Dagen efter vaknade hon upp. Med enorma smärtor – men utan barn. Hennes frågor om vad som hade hänt med barnet besvarades aldrig. Nu, fyra år senare, förföljs hon fortfarande av mardrömmar.
– I de drömmarna tittar ett gråtande barn på mig och frågar: Mamma, kan du rädda mig?, säger hon till Chai Ling.
Men brutaliteten stannade inte vid aborten. Tjänstemännen tog också hennes livmoder och tvingade Zhangs mor att signera ett papper som godkände ingreppet. En senare läkarundersökning visade att sjukhuset även hade tagit Zhangs livmoderhals, äggledare och högra äggstock.


Zhang, som tidigare hade ett blomstrande företag i åkeribranschen, sitter numera i rullstol. Komplikationer efter ingreppen ledde nämligen till allvarliga njurproblem. Hon tvingades stänga företaget och hennes äktenskap pallade inte för trycket.
– Efter att upprepade gånger ha trakasserats och blivit slagen av folk från familjeplaneringskommittén, lämnade min man mig, berättar Zhang.


Hennes försök att kontakta regeringen för att berätta om händelsen var helt fruktlöst. Svaret hon fick av herr Guo, då minister i den lokala familjeplaneringskommittén, var kallsinnigt: ”Jag har tagit bort livmodern på tusen kvinnor, och ingen har vågat säga ett ord till mig.”
Från den lokala regeringen fick hon också veta att myndigheterna inte bara hade rätt utan också var tvungna till att göra ingreppet.
Så sent som för en månad sedan försökte Zhang att få igång en undersökning av det skedda, men det resulterade i att hon slogs blå och gul av polisen. En av polismännen hotade henne också tlll livet och sa att någon hade erbjudit honom pengar för att tysta henne för evigt.


När Zhang berättade sin historia, blev hon så upprörd att Ling erbjöd sig att be för henne. De två kvinnorna förenade sig i bönen till Jesus; de bad om att han skulle leda henne och ge henne hoppet tillbaka. Och Ling berättar om den förändring som skedde:
– Hela Zhang förändrades. Både hennes ton och hennes ansiktsuttryck. Hennes röst gick från förtvivlan till glädjefylld förväntan.
Det Zhang nu hoppas på är rättvisa och hjälp.
– Mitt andra barn är liksom föräldralöst, utan mycket hjälp. Och jag är beroende av min åldrande mor. Jag vill att rättvisan ska hinna upp förövarna. Och jag önskar garantier för att inga andra familjer någonsin ska behöva gå igenom den slakt jag har fått utstå, säger hon.


2 Kommentera:

Hej!

Jag undrar varför ni har valt att återberätta den här hemska historien från Kina, är det för att jag som läsare skall göra en koppling till katolska kyrkans officiella hållning till aborter i allmänhet? Jag undrar också vilka källor ni har som kan bekräfta att berättelsen är sann? Det är faktiskt ett rimligt krav att hänvisa till vilka källor man använder sig av. Ni skriver att offret ''gick från förtvivlan till förväntan''... ''förväntan'' på vadå? Vänliga hälsningar;
Bo Hoffman

Hej Bo. Artikeln är hämtat från tidningen "Världen idag". Självklart refereras det alltid till vart artiklar hämtas från, länken till denna artikel (liksom till de flesta andra artiklar på bloggen) finns att i hitta i rött kursivt stil i slutet av inlägget. Du måste ha missat den, men det är bara att trycka på länken så kommer du att föras till original artikeln. Att vi valde att publicera just denna artikel beror på, som du redan misstänkte, att katolska kyrkan kämpar för allas rätt att födas. ;)