Existerar Gud?

Posted by ... On 08:11 No comments




En man begav sig till frisörsalongen för att klippa sitt hår och trimma sitt skägg. När frisören började med sitt arbete så började de även att föra en god konversation. De talade om så många och olika ämnen. När de sen kom till ämnet Gud sade frisören: ”Jag tror inte på att Gud”

”Varför säger du så” frågade kunden.

”Nåväl, det räcker att du går ut på gatan för att inse att Gud inte existerar. Tala om för mig, om Gud existerar, skulle det finnas så många sjuka människor som lider? Skulle det finnas övergivna barn? Om Gud existerade då skulle det inte finnas varken smärta eller lidande. Jag kan inte inbilla mig en kärleksfull Gud som skulle acceptera att allt detta sker.

Kunden tänkte en stund, men svarade inte för att han inte ville inleda en diskussion. Frisören avslutade sitt arbete och kunden lämnade salongen. Just när han lämnat frisörsalongen såg han en man på gatan som hade långt och smutsigt hår och en otrimmad skägg. Han såg smutsig och ovårdad ut. Kunden vände sig om och återvände till frisörsalongen och sade till frisören: Vet du vad? Frisörer existerar inte.

”Hur kan du säga det?” Frågade den förvånade frisören. ”Jag är här och jag är en frisör. Jag jobbade just med ditt hår ju. ”Nej” sade kunden. ”Frisörer existerar inte, för om de existerade så skulle det inte finnas människor med långt och smutsigt hår och otrimmade skäggar, som den mannen på utsidan.”

Ah, men frisörer EXISTERAR. Vad som är problemet är att människor inte kommer till mig, sade frisören.

”Exakt” bekräftade kunden. ”Det där är poängen. Gud EXISTERAR också. Vad som händer är att människor inte vänder sig till Honom och söker inte Honom. Det är därför det finns så mycket smärta och lidande i världen.

0 Kommentera: