Vilse?

Posted by ... On 09:33 No comments


För en tid sedan satt jag på en plats . mer eller mindre ute i skogen, och väntade på en person som skulle vara där 15.30.Klockan blev både 15.30 och 16.00 och 16.30 innan det kom ett nödrop i min mobil.

"Hjälp, jag vet inte var jag är, måste ha kört vilse."Jag undrade: "Men följde du inte vägbeskrivningen som jag skickade dig?""Jovisst," svarade personen "jag har följt den till punkt och pricka...men nej...vänta ett tag, det var ett ställe där vägen delade sig i tre och jag fortsatte på den väg som såg bredast ut, den enda asfalterade."
(På vägbeskrivningen stod det-ta inte av vare sig åt höger eller vänster utan fortsätt på samma väg. Men just där blev en av avtagsvägarna asfalterad istället för den väg hon borde ha följt.) Vi möttes till slut med två timmars försening.
När jag for hem därifrån kom dessa båda bibelord i mina tankar:
Ge akt på var du sätter foten så vandrar du alltid på fast mark. Vik inte av åt höger eller åt vänster, håll dig borta från det onda. Ordspråksboken 4:26-27

Nej du skall rikta blicken mot dina lärare och lyssna på dina vägvisare som säger:"Här är vägen följ den", när ni vill vika av åt höger eller vänster.Jesaja 30:20b-21
Vi är ganska bekväma som människor- vill gärna välja den väg som ser bäst ut. Precis som min vän valde den asfalterade vägen trots att hon faktiskt borde ha upptäckt att det var en avtagsväg. När det ser ut som att Guds väg med oss smalnar, när "asfalten" tar slut och fortsättningen ser gropig och hoppig ut- då är nog bland det första vi gör att titta efter en utväg- en bekvämare väg.Inte vill vi välja det som ser svårt ut.

Och hur många av oss har inte fått irra runt en lång tid just för att vi gjorde ett sådant val vid någon av de avtagsvägar som fanns.Vi har gått en bit innan vi upptäcker "hjälp, jag är vilse"!
Tänk - om Jesus hade valt att inte följa korsets väg. Då hade vi inte haft en väg till Gud genom Hans död och lidande. Men hur ska vi hitta rätt bland det virrvarr av vägar som vi ibland tycker att vi har framför oss?
På samma sätt som min vän borde ha gjort. Hon borde ha läst vad som verkligen stod på lappen.
"Ta inte av varken åt höger eller vänster"Håll blicken på Bibeln och ditt hjärta lyssnande till den Helige Ande.

Om vi gör det så känner vi ögonblickligen när vi tagit in på fel väg - att oj- jag måste gå tillbaka-annars kommer jag fel. Om det skulle vara så att du valde fel och gick så långt att du först nu upptäckt att du är vilse så kom ihåg att du har en himmelsk mobil.

Be till Gud och säg- jag är vilse och Han kommer att föra dig tillbaka till rätt väg.

0 Kommentera: