Helhet + Bibeln = Guds ord (B16)

Posted by ... On 12:59 No comments


(Svensk utgåva, Veritas Förlag, 2007)

Papa Benny: Jag kan bara förstå Bibeln som Guds ord när jag läser spänningen i enheten, i sammanhang, i helheten - och in i enskilda ord eller satser. Det är något mycket väsentligt och mycket dramatiskt. Bibeln innehåller också därför motsägelsefulla eller i varje fall spänningsfulla texter, eftersom ju inte tron framställs för oss som ett färdigt system.

Bibeln är ingen lärobok om Gud och de gudomliga tingen, utan den innehåller bilder där kunskaper och insikter kan utveckla sig och där också ett långsam historisk utveckling växer fram. Bara när jag lägger det ena till det andra och bilderna korrigerar sig sig, förstår jag den som Guds ord. Om jag däremot isolerar den ut ur levnadssammanhanget , eftersom den är Guds ord, läser jag bara historiska texter. Visserligen har också de ett särskilt sammanhang, men de är trots allt enskilda stycken - och inte alltid omedelbart Guds ord.

Sewaald: Komplicerat

Papa Benny: Det ena är att betrakta Bibeln som en sträng historisk läsning, som skoningslöst blottlägger de mänskliga komponenterna. Den andra är att bara i sin helhet se Bibeln som Guds ord, i vilken de enskilda tingen fogar sig till varandra och knyter samman under resans gång...

0 Kommentera: