Va sägs om en Nundocka till barnen?

Posted by ... On 00:57 No comments

En Mariasyster och en dominikansyster blickar på mig från skärmen. Och fyra systrar till, bland dem en visitationssyster i sin mörka habit och vita krage. Sju söta dockor, var och en klädd i den rätta klädnaden, med dok på huvudet, kompletta med rosenkrans och allt.
Å, jag önskar jag var åtta igen och lekte med dockor. Då skulle jag önska mig en nunnedocka i present. För nu finns (till och med) sådana att köpa. På nätet förstås. Dockornas skapare skriver att hennes dröm är att barn ska se systrar som något vanligt och fullt normalt. Och att en dag en nunna ska kunna säga att hennes kallelse började med att hon lekte med en av dessa dockor.Där jag växte upp var systrar en vanlig syn och en självklar del av livet. Visitationssystrarna bodde bara ett stenkast bort och en Ursulasyster undervisade oss i katekes. Vi brukade krama henne när vi mötte henne på gatan.Lekte nunnorVi lekte nunnor förstås. Ett långärmat fotsida nattlinne, en bordsduk på huvudet och vips, man var nunna. Men jag ville inte vara en visitationssyster, de hade så konstiga överbyggnader på huvudet och såg stränga ut. Som nunna skulle man vara ljuv och ha de snyggaste kläderna.Jag tror jag köper en nunnedocka till min dotter. Det blir, utan tvekan, en karmelitsyster.
Hämtat från Dagen
Ni kan hitta nundockor genom att besöka Saintly Sisters

0 Kommentera: