Jesu Heliga Hjärtas månad!

Posted by ... On 15:48 No comments

Sedan 1500-talet (alltså en relativt ny tradition i Katolska Kyrkan) är årets månader helgade åt olika devotioner. Juni månad är helgad åt Jesu Heliga Hjärta. Denna månad kallar oss Kyrkan att upptända vår kärlek till Jesu Heliga Hjärta, symbolen för Hans kärlek till oss.

Det finns en vacker rosenkransbön som heter Jesu Heliga Hjärtas Gyllene Krona (Mina rosenkransböner, s 71). Den kan antingen bes med den vanliga rosenkransen eller med en kortare så kallad krona med 3 dekader. Bönerna är gamla avlatsböner.

Inled som vanliga Rosenkransen: Trosbekännelsen, Fader vår, tre Hell dig, Maria, Ära vare Fadern.
Vid de ensamma kulorna:
Evige Fader, jag offrar Dig Jesu Heliga Blod, som gottgörelse för mina synder, för befrielsen av själarna i Skärselden och för den Heliga Kyrkans behov.
Vid de tio kulorna:
Jesus, saktmodig och ödmjuk av Hjärtat, forma mitt hjärta efter Ditt Heliga Hjärta.
Efter varje dekad:
Ljuvaste Jesu Hjärta, jag ber Dig att jag får älska Dig mer och mer.
Ljuvaste Marie Hjärta, var min räddning.
Avsluta med:
Jesus brinnande av kärlek till oss, låt våra hjärtan bli brinnande av kärlek till Dig.

0 Kommentera: