Saliga de Renhjärtade

Posted by ... On 07:01 No comments

Bön ger alltid ett rent hjärta, och ett rent hjärta kan se Gud. Att se Gud betyder att älska Gud.
Låt oss be Guds moder att hjälpa oss att bevara våra hjärtan rena så att vi kan älska Gud såsom han älskar oss och älska Kristus, hans Son, med ömhet.

Men hur ska vi älska?

De fattiga, de hungriga, de nakna och de hemlösa är sådana underbara människor, och vi är dem stor tack skyldiga, för de ger oss tillfälle att älska Gud genom dem.

I calcutta hände det för en tid sedan att vi inte hade socker åt våra barn. En liten fyraåring hindupojke gick hem och sade till sina föräldrar: "jag ska inte äta något socker i tre dagar, jag ska ge mitt socker till Moder Teresa." Detta barn älskade med stor kärlek för han älskade så att det kändes.

En kväll kom en man till vårt hus och berättade för mig om en familj med åtta barn som inte hade ätit något på ett par dagar. Jag tog med mig ris och gick till deras hus. Modern tog hälften av riset och gick ut. När hon kom tillbaka frågade jag henne: "var har du varit? Vad har du gjort?" Hon svarade: "De är också hungriga." Hon visste att hennes grannar var hungriga. Jag blev inte förvånad över att hon gav bort hälften av sitt ris.

Bed för våra fattiga, bed för våra leprasjuka, bed för de ensamma och oönskade människorna, de utstötta, de glömda.

Låt oss börja med att älska vår nästa och därmed uppfylla Guds önskan att vi skall bli bärare av hans kärlek och medkänsla.

Ur: Maria -försoningens moder (Moder Teresa av Calcutta, Broder Roger av Taizé)

0 Kommentera: