Benettons B16 reklam

Posted by ... On 11:39 No comments

Klädkedjan Benetton drar tillbaka en kampanj som fått massiv kritik. Vilket betyder att den reklambild där påven kysser en imam, inte längre kommer att synas i offentligheten.

På bilden som är ett fotomontage, kysser B16 den egyptiske imamen, Ahmad Tayyib, på munnen.

Enligt CBS hängde man en stor banderoll vid en bro i närheten av Vatikanen. Vatikanens talesperson, Fader Lombardi, kallar användandet av påvens ansikte i detta sammanhang "manipulativt" och totalt oacceptabelt.

Klädföretaget förklarade att syftet med reklamkampanjen, vars titel var "Unhate", är att "bekämpa hat i alla dess former" men tog ändå steget att dra tillbaka den. Det hat som Benetton ansåg sig bekämpa var Påvens vädjan till imam Tayyib att ge skydd åt den kristna minoriteten i Egypten. Imamen svarade med att avbryta förbindelserna med Vatikanen. Men varför gör en klädkedja reklam för någonting som inte har med mode eller kläder att göra? Och om de nu vill ge sig in på att bli moraliska fingervisar, varför väljer de att peka fingret åt någon som vädjar för fred? Om det var imamen de riktade sig mot, varför hängdes banderollen vid Vatikanen och inte i Kairo, och att kränka imamen verkligen det rätta sättet att uppmuntra honom till att sluta hata?

Benetton meddelade i ett uttalande att de är ledsna att bilden på påven och imamen har kränkt katoliker på detta sätt.


Besök Dagen för att läsa mer om ämnet genom att trycka här eller besök svt.se

0 Kommentera: