En ensam gammal dam

Posted by ... On 03:49 1 comment

Förutom att predika så förklarar Fader Janusz söndagens läsningar även i veckobladet som vi får med oss hem efter högmässan... Denna text är från Kristus Konungens Dag, och gäller:

Första läsningen: Hes 34:11-12, 15-17
Responsoriepsalm: Ps 23:1-3, 5-6
Andra läsningen: 1 Kor 15:20-26, 28
Evangelium: Matt 25:31- 46

Många söndagar den senaste tiden har vi hört Jesus tala till oss genom evangelisten Matteus förmedling. Vi har fått olika exempel på hur vi bör leva och hela tiden mynnar det ut i Jesu förmaningar om att leva i harmoni och kärlek med alla som vi har runt omkring. Att sprida kärlek och förståelse, eftersom efter den grad vi visar kärlek till vår nästa kommer vi också att få stå till svars för den dag, som för med sig det vi kallar "den yttersta domen".

I en stad bodde en ensam gammal dam. I närheten bodde hela hennes familj, dottern, svärsonen, barnbarnen. Men de kom så sällan till henne, nästan aldrig. De hade ju så mycket annat, tyckte de. Så ensam var hon att hon måste be grannarna om hjälp för att köpa det nödvändigaste åt henne, trots att barnbarnen passerade hennes hus varje dag när de gick till och från skolan och mycket väl skulle ha kunnat hjälpa henne. När julen närmade sig kom dottern och bjöd henne till julmiddagen, för att tysta sitt samvete. Modern sa då lugnt till henne "Kära barn, jag önskar er inget ont. Jag är ju din mor, men jag kommer inte till er i jul. När jag inte har behövts under hela året, vad har jag då att göra hos er i jul?"

Det är en negativ bild tagen ur livet. Men den innehåller sanning och påminner mycket om Jesu ord ur dagens evangelium, som vi just hörde: "Allt det ni gjort mot en av de allra minsta, det har ni gjort mot mig". Kärleken till nästan är ett svar på kärleken till Gud. Vi vet, att Gud älskar oss utan undantag, alla precis lika mycket. Men han vill att vi ska dela med oss av denna kärlek till andra. Den som inte gör något för en annan, kan inte vänta sig något av Gud. Det är en mycket sträng vision om Jesus ger oss idag: "Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta. Jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte." Vad vi kommer att möta, den dag vi kalla domedagen, beror på hur vi har behandlat vår nästa. Godhet betalas med godhet. Om allt annat säger Jesus: "Gå bort ni förbannade till den eviga elden".

Kristus bryr sig om varje människa och därför får vi denna påminnelse. Så länge vi lever är det inte försent att vända tillbaka till Honom. Inte försent om man tyckt att andra vägar var behagligare än Hans. Inte försent att bestämma sig för att följa Hans ord och göra Hans vilja. Hans kungarike - som vi påminns om idag - är ett kärlekens kungarike.

1 Kommentera: