Tjäna Gud

Posted by ... On 01:20 No comments

Förutom att predika så förklarar Fader Janusz söndagens läsningar även i veckobladet som vi får med oss hem efter högmässan... Denna text är från den 31 söndagen under året, och gäller:

Första läsningen Mal 1:14b – 2:2b, 8–10

Andra läsningen 1 Thess 2:7b–9, 13

Evangelium Matt 23:1–12


TRETTIOFÖRSTA SÖNDAGEN ”UNDER ÅRET”

Jesus tillrättavisade de skriftlärda och fariséerna. Han tillrättavisar också oss idag. Hans varning för stolthet, falskhet och hyckleri är kanske ännu mer aktuell för nutidens kristna. De saknas inte situationer, händelser, attityder, som Kristus skulle fördöma med sitt: ”Ve er!” Låt oss därför akta oss för allt hyckleri, all falskhet, stolthet, som komplicerar livet för oss och andra. Låt oss leva i sanningen och av sanningen. Låt oss vara ödmjuka i tankar, ord och handling. ”För den som upphöjer sig, ska bli förödmjukad, och den som ödmjukar sig, ska bli upphöjd”. Låt oss akta oss för att upphöja oss själva, för att folk ska tro och tala gott om oss. Låt oss göra allt, det som vi gör, med tanke på Gud – att vi gör det som Han tycker om, och inte det som folk tycker om,

En from man brukade säga så här på gamla dagar: i ungdomen, när Guds kärlek ville, som om, spränga mig i bitar, ville jag omvända hela världen. Men rätt snabbt förstod jag att det skulle räcka om jag skulle omvända människorna i min stad. Jag försökte och försökte, men utan resultat. Då tänkte jag: jag försöker med mina närmaste, men inte heller det gick. Till sist förstod jag att jag borde inrikta mig på att tjäna Gud, ärligt och sant. Men inte ens den omvändelsen klarade jag av.

”Att tjäna Gud, ärligt och sant”. Det kom den gamle fromme mannen fram till vid slutet av sitt liv. Låt oss, på samma sätt, tjäna Gud ärligt och sant och akta oss för varje frestelse att vara stolt, falsk och hycklande. Låt oss därför be Kristus, som är närvarande hos oss i den här mässan och som ser på oss med kärlek:

”Herre Jesus, hjälp oss att alltid ställa upp för sanningen. Ge oss mod och kraft då, när vi frestas att tiga inför något ont. Hjälp oss att undvika allt som är ont, allt som hör ihop med stolthet, falskhet och hyckleri. Lär oss att fördöma det onda, och kalla det onda för ont. Gör så att vi alltid har ditt löfte i våra hjärtan: ”Var och en som känns vid mig inför människorna, honom ska jag kännas vid inför min fader i himlen”.

0 Kommentera: