"Be och er ska bli givet"

Posted by ... On 13:59 No comments


Seewald = Kristus säger: Bed och er ska bli givet. Sök och ni ska finna. Knacka och det ska öppnas för er. Å andra sidan: När min son till exempel står inför en uppgift i skolan, så ber han Gud om hjälp. Men ärligt talat, det hjälper inte alltid.

Papa B16 = Man ber till exempel om att vara frisk; en mor gör det för sitt barn, en man för sin fru; man ber om att ett folk inte hamnar i något fruktansvärt misstag - och vi vet att detta långt ifrån alltid blir hört. Detta kan för en människa där det handlar om liv eller död bli en stor fråga. Varför har hon inte fått något svar, eller i varje fall inte svar på just det hon bett om? Varför tiger Gud, frågar man sig. Varför drar Han sig tillbaka? Varför blir det nästan motsatt resultat mot vad jag vill?
Detta avstånd mellan Jesu löfte och vad vi erfar under vårt eget liv har lett till eftertanke hos alla generationer, alla enskilda och också om och om igen hos mig själv. Var och en måste själv kämpa sig fram till ett svar så att man till slut lär sig förstå varför Gud talat till mig på just det sättet.

Seewald = Och vilket svar finns det då?

Papa B16 = Augustinus och andra stora säger att Gud ger oss vad som är bäst för oss - också när vi i förväg inte kan förstå det. Ofta tycker vi ju att nästan motsatsen till vad Han gör vore bäst för oss. Man måste lära sig att denna väg, som tycks så svår för oss enligt vår erfarenhet och vår smärta, måste växa till så att vi kan se en ledning i den. Guds väg är oftast en väg som förändrar och omsmälter våra liv, en väg som förändrar och upprättar oss.
Såtillvida måste man säga att det "Bed och er ska bli givet" helt säkert inte kan betyda att allt vad jag vill ha för att göra mitt liv bekvämt ska kunna tiggas hem av någon pojken- med guldbyxorna- gud. Inte heller skall Han ta bort lidande eller frågorna. Tvärtom, det betyder att Gud i varje fall hör och hör mig enskilt, på det för Honom kända sättet, med vad som är rätt för just mig.
För att komma tillbaka till det konkreta fallet: För din son kan det också vara hälsosamt att lära sig att man inte bara utnyttjar den käre Guden när man inte riktigt lärt sig läxorna, utan att han själv först måste bjuda till. Det kan också många gånger betyda att den lilla tuktan som ligger i det dåliga resultatet inte är onödigt. Då nyttjar han kanske detta som något nödvändigt för att hitta den väg han måste gå.

0 Kommentera: