Professionell fotbollspelare blir Präst

Posted by ... On 09:00 No comments

Den professionella fotbollspelaren Chase Hilgenbrinck har lämnat sin framgångsrika karriär för att bli katolsk präst. Hans beslut att lämna karriären för prästerskapet väckte så stort intresse i median att mellan alla intervjuer hade han knappt någon energi kvar för sina studier.


Sedan dess har Higenbrinck minskat på sin media exponering för att kunna ägna mer tid till att bli präst.

"Det var galet", säger Hilgenbrinck i en intervju med "The Washington Post". "Men på den tiden tyckte jag att det var normalt. Det var normalt för mig eftersom när jag var fotbollsspelare gjorde jag intervjuer varje dag... Jag är tacksam över att mina kloka rådgivare berättade för mig att jag inte skulle kunna klara av att hålla upp takten."

Många professionella idrottsmän väljer att bli präster, men väldigt få gör det under sin "prime" som Hilgenbrinck valde att göra år 2008. Nu tre år in i sina studier vid Emmitburg, Maryland seminariet i USA, säger han att han inte ångrar någonting.
Det innebär inte att han inte saknar fotbollen. Hilgenbrinck arbetar som kaplan för Mount St. Marys fotbollslag och håller fortfarande kontakten med sina forna lagkamrater.
"Jag saknar verkligen det, det är är en del av mig jag alltid kommer att älska".

Hilgenbrinck kommer att vigas till präst maj 2014. Sen är det upp till hans biskop att avgöra vart han kommer kunna tjäna Gud bäst. Av de många alternativen, är det tydligt vart hans hjärta ligger.
"Att leva i en församling och bli en herde för en flock, vägleda människor varje dag i en daglig mässa, träffa dem under de viktigaste stunden i livet - i dopet, äktenskapet, och i döden - att vara med någon hela deras liv, och att lära känna familjerna och leda dem till helighet och ett liv med Kristus, det är vad det hela handlar om" säger han.

På frågan vad han tycker mest om vid seminariet, säger han "den frid som jag känner i mitt liv. Jag menar verkligen det. Jag känner ett lugn i mitt liv nu mer än jag någonsin har gjort. När jag levde min dröm (som professionell fotbollsspelare), trodde jag att jag hade allt, men jag hade inte friden som jag har nu".

Här nedan hittar ni ett intervju klipp med Hilgenbrinck från 2008.

0 Kommentera: