Polacker är ProLife

Posted by ... On 09:02 No comments


Hämtat från SverigesRadio p3:


"Göra abort är att döda ett barn"

Abortfrågan är het i Polen. Tillsammans med Malta har Polen redan EU:s hårdaste abortlagar. Det är bara tillåtet med abort om kvinnan blivit våldtagen, fostret är missbildat eller graviditeten hotar kvinnans liv.

Men nu vill abortmotståndarna förbjuda abort också i de fallen. Och man siktar in sig på valkampanjen inför parlamentsvalet i Polen nästa månad.

– Abort är mord.

Så svarar några ungdomar i Warszawa. Så tycker också den katolska kyrkan som inför valet stödjer politiker som de säger "värnar om familjen".
Och så tycker Kinga Malecka-Prybolo på organisationen Fundacja PRO, som jämför abort med massmord.

– Ont är ont. Att göra abort är att döda ett barn, så varför kan vi inte jämföra det med Hitlers beslut att döda massor av folk? säger hon.

Opinionsmätningar visar att polackernas stöd för abort minskar. En ny lag om ett totalförbud för abort var bara sex röster ifrån att klubbas i parlamentet för två veckor sen. Och Fundacja PRO delar nu i valkampanjen ut certifikat till "familjevänliga politiker", alltså abortmotståndare.

Förlorarna här är de tusentals kvinnor som tvingas göra illegala aborter varje år och leva med skammen. En tjej jag träffar, som vill vara anonym, har inte vågat berätta för någon om sin abort.

– Nej, jag har inte berättat för någon... Det är verkligen svårt, säger hon.

Men abortmotståndaren Kinga Malecka-Prybolo kan inte förstå att andra länder i Europa ser abort som en rättighet.

– Ja, jag undrar varför det finns så många människor som demonstrerar för att rädda valar och isbjörnar och så vidare, men inte bryr sig alls om människoliv. Det undrar jag faktiskt, säger hon.

------------------------------

Här är några funderingar jag fick efter att ha läst artikeln --- >Är rätten att avsluta en graviditet större än rätten att födas oavsett kön, etnicitet eller handikapp? Gäller de mänskliga rättigheterna så länge barnet redan är född, men innan dess får man diskriminera hur mycket som helst? Så det är "helt okey" att diskriminering av kvinnor får uttryckas genom abort, det är "helt okey" att säga till en tjej du är lika mycket värd som en pojke när du väl är född, men när du befinner dig i fosterstadiet är du långt ifrån jämlik ett foster av manligt kön? Är det "helt okey" att säga till sin rullstolsbundna son "jag älskar dig av hela mitt hjärta, men om jag visste att du skulle vara handikappad skulle jag ha aborterat bort dig"? Reporten hävdar att "förlorarna" nu tvingas göra illegala abort, men hur kan man tvingas att göra en "illegal" abort, det är ett val man väljer!

0 Kommentera: