Jim Caviezel Katolska Tro

Posted by ... On 09:45 No comments

Passion of the Christ, skådespelaren, Jim Caviezel (även känd som Jesus ;o) blev intervjuad av "Catholic Digest" reportern Julie Rattey. I intervjun pratar Caviezel om sin nybildade familj och sin tro. Här nedan hittar ni en del av dialogen, mellan Caviezel och Rattey, översatt till svenska;


Rattey: Du och din fru Kerri har blivit adoptivföräldrar till två föräldralösa barn, en pojke som heter Bo och en flicka, Lele, från Kina. Hur har din roll som pappa påverkat dig?

Caviezel: Jag vet inte ens vem jag var innan (skratt). Dennis Quaid berättade en gång när han fick sin son Jack att "Du kommer att ha känslor i dig som du inte ens visste fanns innan du fick ett barn." Jag vet nu hur det känns.Trots att de är adopterade är fadersinstinkten lika starkt som om jag vore deras biologiske far. "It blew me away". Jag har alltid trott att om jag adopterade så skulle jag inte ha samma känsla som jag skulle ha om de var genetiskt mina egna barn. Inget kunde vara längre bort från sanningen.

Rattey: Och hur har det påverkat ditt och din frus trosliv?

Caviezel: Tja, man är varandras spegel, är man inte det? Varje dag innan vi tar barnen till skolan, ber vi Rosenkransen. Vi talar inte, vi ber. Alltid Jag tycker att vi kommunicera bättre i bön. Om inte vi förblir konsekventa, kommer inte barnen vara konsekventa.

Rattey: Hur har faderskapet förändrat dig?

Caviezel: Jag antar att man älskar mer. Jag ser min fru ta hand om barnen, och (ser) hur de svarar, vilket gör att jag älskar dem ännu mer. Dessutom har jag mer kontroll över mina uppgifter idag i motsats till att tidigare vara "caught up in the world" . Jag är inte Styrt av mina känslor, jag är Styrt av kärlek, vilket är ett beslut. Ett beslut som även håller på att implementeras i våra barn - Att det är inte vad jag känner som är viktigast, utan vad jag gör. Det är vad vår tro har lärt mig och som nu förs över till barnen, men det kommer inte betyda "en kulle av bönor" (a hill of beans) om de inte ser det hos oss båda.

Rattey: Vilken roll spelade ditt och din frus tro, vid valet av att adoptera?

Caviezel: Jag var på väg ut efter söndagsmässan, när McEveety, som producerade "The Passion of the Christ", sa till mig "Kan du adoptera detta barn?" Och räckte mig en bild av ett barn med en tumör på toppen av huvudet. Jag såg hans ögon och - detta låter som struntprat sådan sentimental, men jag talar sanning -i mitt hjärta jag hörde denna pojke säga till mig "Kan du älska mig?"

Så jag sa till min fru, "Jag skulle vilja att adoptera denna lilla pojke. Jag tror att det är meningen." Visst, jag trodde att hon definitivt skulle säga nej, men hon svarade: "Jag är chockad över att du inte vill adoptera vilket barn som helst, utan just detta barn. Jag trodde inte att du var ens öppen för adoption ". Jag sa, "Jag var inte öppen för adoption, jag ville ha mina egna barn." Vi hade försökt förut att skaffa barn men det fungerade inte. Vi hoppades ändå att en dag kunna skaffa egna, men jag visste i mitt hjärta, lika starkt som första mötet med min fru, lika starkt som min kallelse att bli skådespelare, att detta är vad Gud ville.
En del av det som sporrade mig var även att det var en pro-life utmaning.

Rattey: Kan du berätta lite om det?

Caviezel: En kille jag känner sa: "Du är pro-life. Vet du vad, om du verkligen tror på vad du säger, adoptera ett barn - Inte vilket barn som helst, barnet måste ha en allvarlig brist, och jag kommer att bli pro-life". Han har fortfarande inte blivit pro - life. Men det övertygade mig.

Jag lyssnade på Johnny Mathis häromdagen och tänkte för mig själv "Vilken otrolig röst." Jag har ännu att höra en annan person som låter som Johnny Mathis. Hur kan vi vara så arroganta att vi inte tänker på de 51.500 tusen spädbarn som dör varje år i detta land... Jag är för att hjälpa kvinnor, men jag ser inte abort som att hjälpa kvinnor. Och jag älskar inte min karriär så mycket för att jag ska hålla tyst om detta. Jag försvarar varenda barn som aldrig fötts. Varje röst som skulle ha varit unikt som Johnny Mathis. Hur vet vi att vi inte dödar just det barn som kunde ha skapat en ny typ av läkemedel och räddat tusentals människors liv?

...När du går till kyrkan på söndag, är det helt värdelös om du inte tillämpar vad du lärt dig under mässan på din vardag... Vid en viss punkt, spelar vi alla en karaktär i Bibeln.Vi ser oss själva som; "Åh, jag är Petrus, jag är Paulus, jag är Johannes. Jag är Jesus" (skrattar). Men ingen säger "jag är Pontius Pilatus. Jag är politiskt korrekt."

För att läsa hela artikeln tryck här.

0 Kommentera: