"Tänk om jag sa till dig att Jesus grundade kyrkan skulle du fortfarande älska honom?"

Posted by ... On 07:27 2 comments

Jefferson Bethke är väldigt häftig. Hans hippa "Why I Hate Religion But Love Jesus" klippet har fått en hel del uppmärksamhet. Man måste medge att han fick en del saker rätt i sin dikt. Religionen kan fungera som en solförmörkelse för tron och politiken blöder ofta in i religionen. Det är riktigt illa när sånt händer.


Men han sa en massa saker fel också. Låt oss ta upp några:

Bethke frågar "Tänk om jag sa att Jesus kom för att avskaffa religionen?"




Bethke ansåg att man inte behöver religiösa regler utan enbart en personlig relation till Gud. Och YES det är klart att vi behöver en personlig relation till Gud men Gud vill även att vi följer de regler han har gett oss, inte för Hans skull utan för vår egen skull.

Till exempel 3 Mos 18:4 Följ mina stadgar, håll mina bud och rättar er efter dem. Jag är Herren, er Gud. Liknande texter kan man hitta i 2 Kung 17:13, Ords 4:4, Hes 20:19 m.m.

Men det viktigaste är nog Joh 14:15 då Jesus säger till oss "Om ni älskar mig, kommer ni hålla mina bud."


Bethke frågar: "Tänk om jag sa... bara för att du kallar vissa människor blinda, ger det inte dig automatisk syn."

Jag skulle säga, Ja, Jefferson. Det är helt sant... och ironiskt nog kallar du över 2000 års religiösa kristna för blinda och antyder att du har "syn".

Bethke frågar: "Jag menar om religionen är så bra, varför har det startat så många krig?"

Man krigar även över hudfärg och politiska åsikter m.m. Jag skulle kunna fortsätta i oändlighet... man krigar för frihet och jämlikhet. Ta bara franska revolutionen, den arabiska våren osv... innebär det då att frihet, och jämlikhet är dåliga?

Bethke frågar: "Varför bygger (religionen) stora kyrkor men misslyckas att mata de fattiga"

Återigen, Jefferson, du måste vara försiktig, eftersom du älskar Jesus.

Du kan lika gärna fråga: Varför tog Jesubarnet emot utsmyckade gåvor av guld, rökelse och myrra istället för att mata de fattiga? Varför hittade Maria och Josef, Jesus, i templet där han predikade till församlingen? Varför blev Jesus arg och slängde ut försäljare ur templet istället för att säga till dem sälj allt som finns i templet och ge till de fattiga? Utan lidelsen för Faderns hus förtärde honom (Ps 69:10; Joh 2:16-17).

När Jesus smordes med dyrbar parfym frågade apostlar: Vilket slöseri, för det där hade man kunnat få mycket pengar att ge åt de fattiga." Jesus svar hittar ni här.

Men svaret som många har gett är varför kan man inte göra både ock? Och man skulle kunna fråga Jefferson... Varför spenderade du alla dessa pengar på en tjusig video, istället för att ge pengarna till de fattiga?

Dikten fortsätter med: "Religionen säger gör, Jesus säger gjort. Religonen säger slav, Jesus säger son. Religionen sätter dig i träldom, medan Jesus gör er fria. Religionen gör dig blind, men Jesus får dig att se."

Bortsett från att Jesus gör en hel del och byter ordet slav till vän inte son (Joh 15:5), så tror jag att vi måste försvara Jesus namn här.

Jesus älskade templet (sin Faders hus), han uppfyllde lagarna och sade t.o.m. om ni älskar mig håller ni mina bud. Jesus etablerade kyrkan och Paulus kallar i bibeln kyrkan för Jesukropp. I uppenbarelse boken beskrivs hela livet som en religiös liturgisk tjänst.

Så frågan till Jefferson Bethke är "Tänk om jag sa till dig att Jesus grundade kyrkan skulle du fortfarande älska honom?"

2 Kommentera:

Wow grymt skrivet och framförallt sant!

Du har helt rätt i din dissektion av hans dikt och ditt inlägg behövs för de som lyssnar blint på allt han har att säga. Kul att du la ner lite tid på det. Jag har inget som jag vill motsäga men du ska förstå varför jag tycker hans dikt och tankar som den väcker ändå är viktig.

Är man redan troende och vet var man har sin tro så säger han inte oss mycket för vi alla älskar Jesus.
Vi är kristna för att vi tror på Jesus Kristus men religionen har förändrats för att människan har förändrats och tolkat vidare sin egen religion till den graden att människor glömt vad det är de tror på.

Jag tycker ändå han väcker en viktig diskussion och jag gillar det han säger. Han har inget emot kyrkan heller utan säger att han älskar kyrkan...