Frågor & Svar - av Nidal Kamo

Posted by ... On 13:39 9 comments


I min ålder (jag är femton :) så är det vanligt att få frågor av sina protestantiska, muslimska och ateistiska vänner om Katolska Kyrkan, eftersom de flesta i Sverige inte vet så mycket om vår tro. Jag vet inte alltid vad jag ska svara på dessa frågor eller hur, men det är vår uppgift som katoliker att kunna vår tro och föra den vidare till andra. Så jag försöker alltid svara så gott jag kan med det jag har fått lära mig i Kyrkan.

Här är några av de frågor jag brukar få och svaren jag brukar ge, kanske kan de komma er till hjälp:

Varför måste jag gå till kyrkan för att vara “kristen”?
Svar:  Jag kan inte kalla mig en skådespelare om jag inte arbetar som skådespelare. På samma sätt kan jag inte kalla mig kristen om jag inte “arbetar” (beter) mig som en kristen. Man är egentligen inte en skådis om man aldrig deltar i några pjäser eller filmer, eller med något som har med skådespelaryrket att göra. Och om jag som kristen inte följer de bud och sakrament som Jesus själv bett mig följa: Om jag inte helgar sabbatsdagen genom ta emot Honom på söndagar, kan jag då verkligen kalla mig en kristen? För det står ju skrivet: En tro utan gärningar är död (Jak 2:17). Varför säger ni “Herre, Herre” när ni kallar på mig, om ni ändå inte gör som jag säger? (Luk 6:46).

Att vara kristen är att vara en del av den kyrka som Jesus själv skapade (jmf Matt 16:18-19). Som katoliker tillhör vi inte bara en kyrka utan vi är kyrkan, vi är kyrkans kropp. Enligt Youcat (Katolska Kyrkans ungdomskatekes) måste den som tror kunna säga både "jag" och "vi", eftersom en tro som man inte kan dela med sig av, berätta om och leva med andra vore ologisk. Dessutom så skulle inte kristendomen ha överlevt och förts vidare i generationer, utan kyrkan. Man skulle inte ens veta vad den kristna tron stod för.

Av mina muslimska vänner har jag fått höra (rätt ofta) att det står skrivet i Bibeln att Jesus sa att det kommer komma en profet efter honom. Är det sant?

Svar: Nopp. De syftar egentligen på denna text från matteusevangeliet:
“Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt. Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden. På deras frukt skall ni alltså känna igen dem.“ (Matt 7:15-20).
De brukar rycka på axlarna när jag talar om det för dem (hehe).

Vad har Katolska kyrkan emot homosexualitet?
Svar: Katolska kyrkan ingenting emot homosexualitet. Om du är en kille så får du gilla din killkompis och om du är en tjej så får du gilla din tjejkompis, men det den Katolska Kyrkan är emot är om du har sexuellahandlingar med din partner av samma kön. För att samlag är till för att skapa liv och eftersom man inte kan skapa liv genom att ha samlag med samma kön så ska man helt enkelt inte ha det.

Varför gjorde Gud samlag så skönt? (HAHA)
Svar: Sex är i sig självt inte fel, utan det är ett sätt att visa sin kärlek mellan en man och en kvinna. Problemet med sex blir först när man missbrukar sex, till exempel om man använder det utanför äktenskapet, för att utnyttja andra m.m. Men om man tycker att sex är okej (när man vill och hur man vill och med vem man vill)  för att det känns skönt, så kan man lika gärna säga att droger är okej (när man vill och hur man vill och med vem man vill) för att det känns skönt. Bara för att det känns skönt betyder inte att det är bra, utan man måste alltid titta på vilka konsekvenser som kan uppstå.

Hur kan du tro på Gud när man har kommit på att allt startades med Big Bang?
Svar: En kristen person kan också tro på Big Bang men vi tror att Gud ligger bakom det hela. Medan ateister tror att det fanns till en början ingenting och sen helt plötsligt av ingen anledning hände en explosionen, tror vi att Gud har alltid funnits och var den som skapade universum. För om man tänker efter hur kan ingenting skapa någonting? Noll gånger noll blir alltid noll. “Ingenting” kan aldrig skapa någonting. Som katolik kan man även skryta med att det var en katolsk präst (f. Henry Lemaitre) som kom med Big Bang teorin. Efteråt brukar jag få frågan: Vem skapade då Gud? Svaret är inte så svårt: Ingen! Gud har alltid funnits, för om någon/något hade skapat Gud så skulle den/det som har skapat honom vara större än Gud, den skulle vara Gud.

Av Nidal Kamo, ministrant

9 Kommentera:

Good post! =D what's your number Nidal?

Jätteintressant!!! Tack ;)/Anna

Vf ska äktenskapet bara vara mellan en man och en kvinna?...nyfiken

Alltså jag älskar verkligen den här samanfattningen! Nidal du är bäst =) Alltså så enkelt att fatta.

Vad är en ministrant? =)

Varför ska äktenskapet vara mellan man och kvinna? För att Gud skapade oss till man och kvinna och bara i föreningen mellan en man och en kvinna kan ett barn bli till. Väldigt kortfattat men...

En ministrant är en person som assisterar prästen under mässan.