Åttonde budordet

Posted by ... On 13:40 No comments

(Svensk utgåva, Veritas Förlag, 2007)

"Du skall inte ljuga" eller "Du skall inte vittna falskt mot din nästa."

B16: Jag är av den uppfattningen att här är helt enkelt betydelsen av sanning förankrad som något grundläggande gott för människor. Alla bud är ju bud för kärlekens skull eller för dess yttringar. De har också helt explicit att göra med det goda i sanningen. När jag stjäl mig bort från sanningen eller förfalskar sanningen, förfaller i lögn, skadar jag andra svårt - men jag skadar alltid också mig själv.

Den lilla lögnen skapar som bekant lätt en vana, ett bruk att lura sig genom livet, att överallt hjälpa sig fram med en lögn och därmed själv bli invecklad i lögnen och leva utanför verkligheten. Inbegripet i det är samtidigt att varje övergivande av detta värde av sanning bland människor inte bara förnedrar, det är också ett stort brott mot kärleken. För när jag undanhåller min nästa sanningen, undanhåller jag honom något viktigt gott och för honom in på en falsk stig. Sanningen är kärlek, och kärlek, som skulle stå emot sanningen, skulle förvanska sig själv.

0 Kommentera: