Fader J Förklarar

Posted by ... On 00:45 No comments

Fader Janusz förklarar söndagens läsningar även i veckobladet som vi får med oss hem efter högmässan... så vi tänkte att vi passar på att skriva in kyrkohederns reflektioner här också ;)


TJUGONIONDE SÖNDAGEN "UNDER ÅRET"

Första läsningen (Jer 45:1, 4 - 6)
Andra läsningen (1 Thess 1:1- 5a)
Evangelium (Matt 22:15- 21)

Dagens evangelium känns verkligen aktuellt - svenska folket talar mycket om ekonomi, om skatter, avgifter, löner och räntor. Och här tycks frågan ju verkligen tas upp - från en annan tid, från ett annat land. Men vår vanliga, världsliga tillvaro, med tillhörande ekonomiska frågor behandlas av Herren i dagens liturgi.

"Är det tillåtet att betala kejsaren skatt eller inte?" Frågan kan tyckas oskyldig, men teoretisk sätt är det ett intressant problem att diskutera. Om Jesus hade svarat "ja", skulle han bli alldeles oskyldig, han skulle avfärdas och räknas som en herodian, en samarbetsman, en kollaboratör med de hatade romarna. - Och om han svarade "nej", så kunde herodianerna anklaga honom för uppror mot imperiet. I så fall skulle romarna göra processen kort mot honom. Men Jesus slår vapnen ur deras skickliga händer. Han är inte villig att gå in i en teoretisk debatt, framför allt inte en debatt med lögnaktiga förtecken. Därför svarar han, med härlig överlägsenhet:
"Ge kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud."

Och vad är det Jesus säger här då? Att vi ska ge Gud det som tillhör Gud. Vad är det som "tillhör Gud"? Svaret är enkelt -och ändå svårt, för att Allt tillhör Gud. Han är ju Skaparen, Upprätthållaren av allt. Det finns ingenting som kan undandras hans Herravälde - har vi hört i den första läsningen och psalmen mellan läsningarna. Det är den ena, mycket viktiga sidan av Jesus svar. Det finns inte något som vi skulle kunna sortera ut och om vilket vi skulle kunna säga: "det tillhör inte Honom".

Men vi tenderar att tänka ibland:
Allt det där som man brukar kalla för det "världsliga" - och det är ju ganska mycket, hör till mitt privata sfär, där Han inte äger tillträde. Här kan och ska Gud vara frånvarande. Vissa delar av skapelsen äger han tillträde till men inte alla. Det som kallas religion - Gudstjänst, bön, sakrament, alltså allt som traditionellt utspelar sig i kyrkan eller i dess närhet, det är det som "tillhör Gud". Men inte allt det andra. Det finns en söndagsliturgi, som jag är mer eller mindre villigt deltar i. Men det finns ingen vardagsliturgi, där det skulle märkas att Gud är en verklighet. Vardagen förbehåller jag för mig själv.

I en sådan tolkning är Jesus helt främmande. Det måste märkas också i vardagen, t.o.m i detaljerna, att Gud är en verklighet för mig. Rent av i mitt ekonomiska beteende: Jag kan inte bete mig hur som helst, som om moralen slutade vid min plånbok, mitt kassafack eller t.o.m. börshuset eller riksdagshuset. Vi vet att vi som kristna överallt måste låta oss drivas av Kärlekens Ande, som i Kristus har förnyat oss och hela skapelsen.

Men och detta är utomordentligt viktigt, och omfattar den andra sidan av Jesus svar: Att allt tillhör Gud innebär inte att allt är helt enkelt gudomligt. Hela poängen med skapelsen ligger just i att den är och förblir skapelse. Det är också det som Jesus antyder i sitt svar idag. Den uppslukas inte av Gud. Så har Han aldrig velat ha den. Gud älskar den som skapelse, d.v.s. något som i grund är helt beroende av Honom för sin existens, men som ändå har självständighet - när det gäller oss människor, till och med frihet så långt att vi kan säga Nej till Honom, nej till den Kärlek av hela vårt väsen, av vår själ, vårt jag, som Gud hoppas på.

Låt oss därför gå ut från detta heliga möte med hans skapande och frälsande Kärlek, som bär oss - och mitt i vår jordiska verklighet, också den ekonomiska och politiska, visa att vi vill vara Hans fria människor som med vårt självständiga arbete förbereder skapelsen för den fullkomliga förnyelsen, då det blir helt klart, ända in i minsta detalj, att den är Guds verk, som i frihet väljer att helt ge sig åt Honom.

0 Kommentera: